Kralj gradbišč
Kralj gradbišč
  10.12.2018  |  11:36
Čas branja: 7 min
S tremi gnanimi osmi, hidrostatičnim pogonom krmiljene osi in številnimi tehnološkimi rešitvami za uporabo izven urejenih cest je MAN TGS Xlion pravi kralj gradbišč.

Tekst: Boštjan Paušer / Foto: Boštjan Paušer

Vzpon gradbeništva v zadnjih letih se odraža tudi pri povečanem povpraševanju, ko je govora o tovornih vozilih, namenjenih temu segmentu – po naši analizi trga se je MAN lani tu odrezal najbolje in dosegel 35 odstotni tržni delež. Na letošnjem salonu gospodarskih vozil IAA v Hannovru je bila predstavljena serija Xlion, pri kateri gre za poseben paket opreme, prilagojene specifičnim potrebam uporabe. Pri gradbenih vozilih je tako govora o robustnosti in maksimalni varnosti.

Avtomatiziran menjalnik z off-road programom

12,4-litrski pogonski agregat D26 z največjo močjo 338 kW (460 KM) je najpogostejša izbira pri gradbenih izvedbah TGS-a. Motor nudi 2.300 Nm navora, ki je na voljo že pri nizkih 930 v/min., in pokriva širok razpon vse do 1.350 vrtljajev v minuti. Velika zaloga navora pri nizkih vrtljajih je pri gradbenih vozilih še posebej pomembna, saj omogoča dobre vozne lastnosti, ko se vozilo pri nizki hitrosti giblje izven urejenih cest in ko so tovornjaki pri tem tudi polno obremenjeni – največja tehnično dovoljena masa tega štiriosnega prekucnika namreč znaša 44 ton, kadar se ta seveda giblje le po gradbišču.

Moč se na zadnji dve pogonski osi z dvostopenjsko redukcijo in prenosnim razmerjem i = 4,00 prenaša prek avtomatiziranega 12-stopenjskega menjalnika MAN TipMatic, ki je opremljen tudi s posebnim off-road programom za terensko vožnjo. Voznik v ta način preklopi s pomočjo vrtljivega stikala, ki se nahaja na armaturni plošči (izbira Dx). V tem programu menjalnik ne preskakuje prestav in prestavlja znatno hitreje, razpon vrtljajev v vsaki prestavi pa je izkoriščen v večjem obsegu, zato da bi bilo število prestavljanj čim manjše.

645 kW zavorne moči

Impresivna je zavorna moč, ki jo nudi motorna zavora EVBec v kombinaciji z vodnim retarderjem MAN PriTarder – njuna skupna zavorna moč znaša 645 kW (864 KM). Motorna zavora z loputo v izpušnem kolektorju EVBec ima mnogo prednosti, na primer izboljšan zavorni učinek s pomočjo nadzora povratnega tlaka izpušnih plinov, znatno povečana zavorna zmogljivost pri nižjih vrtljajih motorja, zaščita pred pregrevanjem med dolgotrajnim zaviranjem in nespremenjen zavorni učinek ne glede na povečevanje ali zmanjševanje števila vrtljajev motorja.

Hidrostatični pogon krmilne osi

Ko se tovornjak po gradbišču giblje prazen, se hitro lahko zgodi, da pogonskim kolesom zmanjka oprijema in takrat tudi zapora diferenciala na pogonskih oseh pogosto ni dovolj, da vozilo ne bi obtičalo na mehkem ali razmočenem terenu. MAN že vrsto let kot rešitev in alternativo vsekolesnemu pogonu ponuja hidrostatični pogon krmiljene osi HydroDrive. Hidravlična črpalka se poganja direktno iz odgona menjalnika, kar pomeni, da je delovni tlak 420 barov na voljo takoj, ko je vključena prestava in spojena sklopa, ter se lahko vključi tudi med samo vožnjo, nudi pa ogromnih 7.280 Nm navora. Pogon je na voljo tako za vožnjo naprej kot tudi za vzvratno vožnjo, pomaga pa tudi pri zaviranju z retarderjem oz. motorno zavoro, kar še dodatno stabilizira vozilo pri spustih.

Pogon je aktiven do hitrosti približno 28 km/h, ko je ta hitrost presežena, njegova pomoč ni potrebna in se samodejno izključi ter nato zopet vključi, ko hitrost pade pod 23 km/h, njegovo delovanje pa je praktično neslišno.

HydroDrive je namenjen le kot kratkotrajna pomoč v situacijah, ko je oprijema premalo, ni pa to nadomestek stalnega vsekolesnega pogona, in to takrat, ko je maksimalen oprijem potreben ves čas. V primeru štiriosnega tovornjaka sta hidrostatična motorja nameščena v pesti koles na drugi osi, ki je prav tako krmiljena kot prva, medtem ko sta rezervoar olja in hladilnik nameščena v sredini šasije ter ne zavzemata dragocenega prostora na boku šasije.

Pomoč pri zavijanju

Štiriosna vozila ne slovijo kot najbolj okretna, zato je MAN za vozila s tandemsko pogonsko osjo v pogonski konfiguraciji 8x4 in triosni 6x4 razvil rešitev, ki z zaviranjem notranjega kolesa občutno zmanjša obračalni krog vozila. Zavorna sila je odvisna od kota vrtenja volana, deluje pa do hitrosti 30 km/h. Voznik funkcijo 'turning brake' aktivira s pomočjo stikala na armaturni plošči.

Protiblokirni zavorni sistem ABS je pri gradbenih vozilih na voljo s posebnim terenskim off-road programom. To pomeni, da pri zaviranju na spolzkem terenu dovoli nekoliko več blokiranja koles, pod hitrostjo 15 km/h pa dovoli tudi popolno blokiranje koles, tako da se pred kolesi ustvari klin, saj se na neurejenem terenu s tem skrajšuje zavorna pot. Off-road način delovanja ABS-a voznik vključi s pomočjo stikala na armaturni plošči.

Zračno vzmetenje za udobje

Prekucniki za gradbeni segment so bili v preteklosti vedno opremljeni z robustnimi listnatimi vzmetmi, a se to v zadnjem obdobju spreminja – tudi na našem trgu se vedno več podjetij odloča, da na pogonskih oseh namesto mehanskega izberejo zračno vzmetenje. S takšno konfiguracijo (torej z zračnim vzmetenjem na tretji in četrti osi) je bil opremljen tudi testni tovornjak, ki smo ga preizkušali na off-road poligonu.

Očitna prednost, ki jo nudi zračno vzmetenje, je seveda večje udobje med vožnjo – predvsem na krajših neravninah zračne blazine mnogo bolje blažijo tresljaje in tovornjak ne poskakuje, dodatno pa nudijo tudi možnost uravnavanja višine, a za gradbince je najbolj pomembna večja dovoljena skupna masa vozila. Kadar so pogonske osi opremljene z zračnim (ali enakovrednim) vzmetenjem in dvojnimi pnevmatikami ter posamezna osna obremenitev ne presega 9,5 t/os, se največja dovoljena skupna masa vozila lahko poveča za eno tono (pri triosnih vozili torej na 26 ton, pri štiriosnih pa na 32 ton).

Podaljšana kabina M

Modele TGS je sicer mogoče izbirati s tremi kabinami, a pri gradbenih vozilih je najpogostejša izbira kar kratka M-kabina. Ta je sicer 26 centimetrov daljša od najkrajše C-izvedbe, tako da je za sedežema na voljo nekaj odlagalnega prostora, ni pa ga dovolj za ležišče. V paketu Xlion je notranjost kabine v grafitni temno sivi barvi, ki je manj občutljiva na umazanijo.

Notranja višina znaša 1,37 metra nad motornim tunelom, ki meri v višino 28 centimetrov in tako voznika ne utesnjuje, zato sta počutje in prostorski občutek v kabini zelo dobra.

Armaturna plošča je že znana; glavnina stikal se nahaja združenih desno od volana, nad njimi pa so stikala samodejne klimatske naprave. Zgornji del je namenjen odlaganju manjših predmetov in je opremljen s protizdrsno gumo, kar je zelo dobrodošlo. V spodnjem delu sredinskega dela armaturne plošče so še en zaprt predal in trije odprti.

Ker je bil tovornjak razstavljen na salonu IAA v Hannovru, je njegova notranja oprema nadvse bogata: od usnjenega volanskega obroča, multimedijskega sistema z barvnim zaslonom na dotik do sedežev v kombinaciji usnja in alkantare, pri čemer je voznikov ogrevan in hlajen. Čeprav večina voznikov gradbenih tovornjakov ne bo deležna tako bogato opremljenega vozila, pa je še vedno udobje, ki ga nudi kabina, kljub njenim letom, na zelo visokem nivoju.

Brez mrtvih kotov

Na gradbiščih se običajno nahaja veliko delavcev, ki se gibljejo tudi ob vozilu, poleg njih pa je tam tudi veliko druge delovne opreme ali predmetov, zato je dobra vidljivost ravno tako zelo pomembna kot v cestnem prometu. S pomočjo kamere, nameščene na desnem boku kabine, to vidljivost izboljšuje video turn-off system (VAS) – zaslon, ki prikazuje sliko, se nahaja na skrajnem desnem delu armaturne plošče pri A-stebričku, tako da voznik lahko istočasno gleda v vzvratna ogledala in na LCD-zaslon. Kamera ne le da povečuje varnost, ampak lahko vozniku olajša tudi natančno manevriranje.

Tristrani prekucnik

MAN je bil opremljen s tristranim prekucnikom proizvajalca Meiller-Kipper. Tako kot že sam tovornjak je bila tudi nadgradnja opremljena z bogato dodatno opremo – električnim pomikom ponjave z daljinskim krmiljenjem in dodatnim stikalom na šasiji, dodatnima delovnima LED-žarometoma, nameščenima na jekleni zaščiti kabine, ki osvetlita notranjost kesona, in s hidravlično krmiljeno levo stranico Bordmatic z upravljanjem iz kabine. Krmilna ročka prekucnika in stikalo za stranico se nahajata na svojem klasičnem mestu, torej levo ob voznikovem sedežu, tako da ju voznik lahko doseže, tudi če stoji zunaj ob vozilu. Med praktičnimi elementi velja omeniti še dodatno stopnico med kabino in kesonom, jeklene blatnike in aluminijasto lestev.

 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Preberite več
Mineral SI
Novice
Novice Hidromek Gorenjske hribe zavzeli Hidromekovi stroji

Podjetje Dehkatrade Cetin d.o.o je na Gorenjsko dostavilo že sedmi Hidromekov stroj, ki je tokrat bager goseničar HMK140LC - zmogljivost,...

Mineral SI
Novice
Novice Volvo CE Volvo CE prevzel podjetje CeDe

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) se je določil za nakup podjetja CeDe Group, ki prilagaja stroje za posebne namene.

Mineral SI
Novice
Novice Yanmar Yanmar VIO 57 6A

Yanmar VIO 57 6A je najbolj prodajan stroj v prodajnem programu slovenskega zastopnika Smaster d.o.o.

Mineral SI
Novice
Novice Hidromek Nov Hidromek HMK 220NLC H4

Na slovensko tržišče že prihaja nova serija bagrov znamke Hidromek.

Mineral SI
Novice
Novice BAUMA Skupina Construction 4.0

Na letošnji Baumi je potekalo prvo srečanje nove delovne skupine z naslovom Stroji v gradbeništvu 4.0, v okviru Združenja strojne...

Mineral SI
Novice
Novice Bobcat Nov model Bobcat E35 Z

Bobcat E35 Z, novi model mini bagra delovne mase 3.500 kg pri širini podvozja 1.750 mm nudi udobno delo ter vrtenje v širini podvozja in...

Mineral SI
Novice
Novice Dehkatrade Cetin Popolna kombinacija: Hidromek in MTB

Podjetje Dehkatrade Cetin d.o.o., generalni zastopnik blagovnih znamk Hidromek in MTB, je stranki na Dolenjsko dostavilo popolno...

Mineral SI
Gradbeništvo
Gradbeništvo Mineralne surovine Naravni viri in gospodarjenje z njimi - primer gradbenega materiala, prod, II. del

Zemlja je pokrita[1] z veliko količino vode, približno 71% površine in skoraj 1,973 milijard kubičnih metrov prostornine. Od tega...