Avtomešalec po meri
Avtomešalec po meri
  14.11.2018  |  06:43
Čas branja: 5 min
STRALIS X-WAY SE KOT AVTOMEŠALEC PRETEŽNO GIBLJE PO ASFALTIRANIH CESTAH MED BETONARNAMI IN GRADBIŠČI. ZATO NJEGOVE TERENSKE SPOSOBNOSTI NISO V OSPREDJU, VENDAR PA JIH POTREBUJE ZADNJIH NEKAJ METROV NA SAMEM GRADBIŠČU. POMEMBNEJŠA JE NOSILNOST, VENDAR PA SE STOPNJA KOMPROMISA MED TEMI ZAHTEVAMI LAHKO ZDAJ NATANČNO DOLOČI PRI KONFIGURACIJI VOZILA.

BESEDILO IN FOTOGRAFIJE: Goran Vrga

Avtomešalci so ena tistih kategorij tovornih vozil, ki so še posebej občutljivi na razmerje med svojo maso in nosilnostjo. Vsak kilogram več prepeljanega in vgrajenega betona je neposreden prispevek k večji produktivnosti. Štiriosni avtomešalci v konfiguraciji 8x4 nosijo praviloma nadgradnje z bobni z nazivno zmogljivostjo 9 m3. Vendar pa se glede na relativno veliko volumensko maso, ki se pri normalnem betonu giblje približno v območju od 2.000 do 2.500 kg/m3, in največjo dovoljeno maso 32-tonskega tovornjaka s štirimi osmi s preprostim izračunom pride do zaključka, da je v praksi težko v celoti izkoristiti nazivno prostornino bobna pod pogojem, da se ne preseže zakonsko omejene največje dovoljene mase. Ko gre za transport svežega betona, je Iveco v tem segmentu s svojim robustnim Trakkerjem dobro stal v tistem "terenskem" delu, ki je zahteval izredno močno konstrukcijo šasije in podvozja. Gre torej za delo pri izgradnji prometne in vodne infrastrukture, ki vključuje velik del vožnje po neurejenih terenih. Vendar pa Trakkerju te lastnosti niso šle na roko v segmentu mestnega prometa, saj se avtomešalci večinoma premikajo po asfaltiranih cestah med betonarnami in gradbišči. Z diverzifikacijo proizvodnega programa in z uvedbo Stralisa X-Way kot nove ponudbe, umeščene med cestnega Stralisa in terenskega Trakkerja, je Iveco dodal možnost veliko natančnejšega konfiguriranja vozil v skladu s posebnimi zahtevami vsakega dela posebej. To dejansko pomeni, da lahko kupec, ki se ukvarja v glavnem s prevozom betona na mestna gradbišča, namesto Trakkerja izbere precej lažjega Stralisa X-Way in s povečanjem nosilnosti izboljša svojo produktivnost. Trakker v konfiguracijah 6x4 in 8x4 ni več na voljo z debelino šasije 7,7 mm, ampak le z debelino 10 mm, medtem ko so nekateri C-profili debeline 7,7 mm postali standard ravno pri Stralisu XWay. Ta primer jasno poudarja omenjeno razdelitev Ivecove ponudbe. Trakker je nekdaj tudi s to lahko šasijo, v pogonski konfiguraciji 8x4 medosne razdalje 4.250 mm, z najmočnejšim motorjem Cursor 13, mehanskim vzmetenjem in dnevno kabino AD tehtal precejšnjih 10.375 kg. Danes primerljiva šasija Stralisa X-Way z motorjem Cursor 11 lahko s svojimi 9.760 kg zagotavlja več kot 600 kg večjo nosilnost. Z nadaljnjim zmanjšanjem moči in z izbiro manjšega motorja Cursor 9 se teža te šasije lahko še zniža na 9.185 kg. Dejansko je najmočnejši motor Cursor 9 s 400 KM in 1.700 Nm več kot dovolj za običajne naloge na mestnih gradbiščih in na splošno v visokogradnji, še posebej zato, ker ponuja za skoraj 1,2 tone večjo nosilnost. Šasija, pripravljena za montažo betonskih mešalnikov, je zaradi odgona, ojačanih sprednjih in zadnjih stabilizatorjev ter pomožne šasije težja za približno 120 kg od navedenih vrednosti.

Optimizacija teže

Tovornjak, ki ga predstavljamo, s svojimi tehničnimi značilnosti jasno kaže, kako postaja Stralis X-Way bolj prilagodljiv od Trakkerja. Začnimo pri motorju – ta tovornjak poganja Cursor 11 moči 420 KM. To je najšibkejša različica 11,1-litrskega motorja, ki je na voljo tudi s 460 ali 480 KM, in predstavlja odličen kompromis med zmogljivostjo, ekonomičnostjo in lastno težo. Toda pri Trakkerju ta motor ni na voljo. Ta obseg moči pokriva največji motor Cursor 13, ki je še vedno težji za približno 100 kilogramov. Nadalje, pri Trakkerju niso na voljo kolutne zavore na pogonskih oseh z dvojno redukcijo, X-Way pa ima ravno to značilnost, ki omogoča večjo terensko osi pa podpirajo V-povezave namesto dosedanjih vzdolžnih. Rezultat je izboljšana prečna stabilnost vozila in izboljšano upravljanje. Standardno imajo zadnje parabolične vzmeti po tri liste in takšne so tudi na tem tovornjaku. Nosilnost zadnjega tandemskega pogonskega mosta je 21 ton (2 x 10.500 kg). Stralis X-Way je prav kot avtomešalec na prehodnost ob enostavnejših in za vzdrževanje cenejših disk zavorah. Za Stralisa X-Way je bilo razvito tudi popolnoma novo zadnje mehansko vzmetenje za tandemske pogonske mostove, ki je okoli 200 kg lažje kot Trakkerjevo vzmetenje. Optimizirani so tudi prečni stabilizatorji, pogonske osi pa podpirajo V-povezave namesto dosedanjih vzdolžnih. Rezultat je izboljšana prečna stabilnost vozila in izboljšano upravljanje. Standardno imajo zadnje parabolične vzmeti po tri liste in takšne so tudi na tem tovornjaku. Nosilnost zadnjega tandemskega pogonskega mosta je 21 ton (2 x 10.500 kg). Stralis X-Way je prav kot avtomešalec na voljo v varianti SL (Super Loader). Gre prav tako za 8x4 konfiguracijo šasije, vendar s Cnosilci debeline 6,7 mm, kakršni se uporabljajo na cestnih Stralisih. To pomeni prihranek 40 kg. Izbira motorja je omejena na Cursor 9, kabina je dnevna, brez sopotniškega sedeža – toliko pozornosti se je posvečalo vsaki podrobnosti – vzmetenje pa je tudi optimirano, tako da so na sprednji strani parabolične vzmeti z enim listom in na zadnji strani vzmeti z dvema listoma. Sprednja vzmet je tako lažja za 60 kg, zadnja za 45 kg. Skupaj z aluminijastimi rezervoarji za gorivo in zrak ter aluminijastimi platišči se masa šasije zmanjša na 8.945 kg, kar je res odličen rezultat. V vseh teh primerjavah gre za off različico vozila, ki po X-Wayevi razvrstitvi vključuje ustrezno off-road homologacijo N3G (brez sprednje zaščite pred podletom), dvignjen jekleni odbijač in odgovarjajoče stopnice za vstop v kabino, zaščito hladilnika motorja in manj spuščeno sprednjo os (72 mm v primerjavi s 142 mm za cestne on različice). To zagotavlja sprednji vstopni kot najmanj 25°, kar je predpogoj za solidno terensko prehodnost. Sprednje dvojne osi imajo ravno tako novo konstrukcijo – na tem tovornjaku je njihova nosilnost deklarirana na 2 x 8.500 kg.

Pogonska skupina z visokimi vlečnimi zmogljivostmi

Pogonsko skupino tega avtomešalca sestavlja 11,1-litrski motor Cursor 11, ki razvije največjo moč 309 kW (420 KM) v razponu od 1.475 do 1.900 v/min. in največji navor 2.000 Nm v razponu od 870 do 1.475 v/min. Dodan mu je ročni 16-stopenjski overdrive menjalnik ZF Ecosplit 16 S 2220 TO z direktno 8L-stopnjo prenosa ("osma počasna") in multiplicirano z najvišjo 8H-stopnjo ("osma hitra") z razmerjem prenosa 0,84. Tovrstni overdrive menjalniki so običajni v kombinaciji s pogonskimi osmi z dvojno redukcijo. V tem primeru je skupno razmerje prenosa pogonskih osi – diferenciala in stranskih planetnih reduktorjev – 4,23. Takšni prenosni parametri s pnevmatikami 315/80R22.5 na pogonskih kolesih povzročijo relativno visoke vrtljaje motorja pri potovalni hitrosti 80 km/h v najvišji prestavi – motor takrat deluje pri 1.500 v/min., kar je na samem robu zelenega območja števca vrtljajev, vendar je še vedno v ekonomičnem področju. Glede na pričakovane pogoje uporabe je morda bolj primerno izračunati vrtljaje za hitrost 60 km/h. Takrat motor v najvišji prestavi deluje na približno 1.130 v/min. Največja navorna karakteristika motorja, ki doseže največjo vrednost 2.000 Nm že pri nizkih 870 v/min., omogoča vožnjo v najvišji stopnji prenosa od približno 45 km/h navzgor, zato tudi pri mestni vožnji ni treba prepogosto posegati po ročici menjalnika, seveda če cestni pogoji omogočajo kolikor toliko tekočo vožnjo. Po drugi strani pa na gradbiščih ta prenos zagotavlja zelo visoke vlečne sile na kolesih in izjemen oprijem s končno multiplikacijo navora v samih pestih. To pomeni, da so vsi prejšnji deli prenosa, od menjalnika prek kardana do diferenciala in polosovin, razbremenjeni in manj dovzetni za morebitne okvare. Tudi manjša ohišja diferencialov povečujejo terensko prehodnost tovornjaka.



 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Preberite več
Mineral SI
Novice
Novice ZAS - Združenje asfalterjev Slovenije Dan asfalterjev 2018

29. novembra 2018 je že tradicionalno potekal Dan asfalterjev v organizaciji Združenja asfalterjev Slovenije. Dogodek, že sedmi po...

Mineral SI
Novice
Novice ZAS - Združenje asfalterjev Slovenije Skupni sestanek izvršilnega odbora EAPA in ZAS

Sestanek Izvršilnega odbora EAPA (European Asphalt Pavement Association) je bil po letu 2003 ponovno organiziran v Ljubljani. Potekal je...

Mineral SI
Vozila
Vozila MAN TGS Xlion Kralj gradbišč

S tremi gnanimi osmi, hidrostatičnim pogonom krmiljene osi in številnimi tehnološkimi rešitvami za uporabo izven urejenih cest je MAN...

Mineral SI
Gradbeništvo
Gradbeništvo BIM projekti BIM se končno seli na velika gradbišča

Stolp Vinarium v Lendavi, zgrajen leta 2015, je bil prvi javni projekt, ki so ga projektirali z BIM; danes čaka na gradnjo druga cev...

Mineral SI
Novice
Novice Jungheinrich Jungheinrich osvojil nagrado German Design Award

Viličarji Jungheinrich so osvojili prestižno nagrado za oblikovanje German Design Award kar dokazuje njihovo izjemnost.

Mineral SI
Gradbeništvo
Gradbeništvo Goodyear Prva serija tovornih pnevmatik s tehnologijo DuraShield

Pri izdelavi nove generacije tovornih pnevmatik OMNITRAC je Goodyear prvič uporabil patentirano tehnologijo DuraShield, ki zagotavlja...

Mineral SI
Novice
Novice Posebna izdaja Ne zamudite objave v WHO IS WHO v gradbeništvu Slovenije 2019

V pripravi je posebna izdaja revije Mineral, ki bo izšla v začetku januarja 2019 pod naslovom WHO IS WHO v gradbeništvu Slovenije 2019.

Mineral SI
Novice
Novice Izobraževanje Zagreb ADRIA Student’s Education Day

V Zagrebu (Hrvaška) je v petek, 9. 11. 2018, potekala enodnevna delavnica namenjena dodiplomskim in podiplomskim študentom s področij...