Reciklaža asfaltnega cestišča s postopkom penečega bitumna
Reciklaža asfaltnega cestišča s postopkom penečega bitumna
  28.09.2018  |  10:46
Čas branja: 5 min
Konec junija je podjetje Ro-tehnologija d.o.o. izvedlo na Brezovici pri Ljubljani dvodnevni seminar na temo »recikliranje asfaltnega cestišča s postopkom penečega bitumna«.

Preden podrobneje opišemo sam potek seminarja, bi najprej predstavili samo temo seminarja – reciklaža asfaltnega cestišča. Reciklaža je postopek obnove asfaltnega cestišča, ki je vedno bolj prisoten v našem prostoru. Razlogov za to ni potrebno iskati: prihranek finančnih sredstev in energije, ponovna uporaba materialov, ki jim je potekla življenjska doba,  zmanjševanje onesnaževanja okolice, manjše obremenitve deponij odpadnih materialov itd. Asfalt je primarni material za izdelavo cest in hkrati je to material, ki vsebuje visoko kvalitetne komponente in je s tem zelo zanimiv za postopek reciklaže.

 Recikliranje asfalta

Recikliranje asfalta lahko razdelimo glede na mesto izvedbe postopka in glede na uporabljeno tehnologijo. Tako glede na mesto izvedbe recikliranja ločimo: • recikliranje asfalta v asfaltnih obratih  (»in plant«), • recikliranje asfalta na samem cestišču  (»in situ«). Glede na uporabljeno tehnologijo ločimo: • hladni postopek recikliranja  (»cold recycling«), • vroči postopek recikliranja (»hot recycling«). Posvetili se bomo recikliranju asfaltnega cestišča s hladnim postopkom na samem cestišču (»cold in situ recycling«). Ta postopek ima številne prednosti v primerjavi s tradicionalnim vgrajevanjem asfalta zmesi: ni sušenja in gretja agregatov, s čimer privarčujemo energijo in zmanjšamo izpust plinov v atmosfero; komponente starega asfaltnega cestišča se v največji meri ohranijo; varčujemo z naravnimi materiali; dobljen reciklirani material je kvaliteten in visoke nosilnosti; vpliv na posteljico cestišča je minimalen; obstoječa višina cestišča se ne spremeni; skrajša se čas izvedbe del; odvoz in dovoz materiala na gradbišče je minimalen; stroji, ki se uporabljajo, se gibljejo na enem voznem pasu, na drugem voznem pasu se promet odvija lahko nemoteno; recikliran material oz. reciklirano vozišče je v zelo kratkem času sposobno prenesti prometne obremenitve; finančni prihranki so lahko zelo veliki.

Postopek recikliranja asfaltnega cestišča s hladnim postopkom na samem cestišču (»cold in situ recycling«)

Postopek se izvaja s postrojenjem strojev, ki se gibljejo eden za drugim v t.i. »vlaku reciklaže«. Faze postopka so:

• rezkanje zgornjega sloja poškodovanega asfalta,

• dodajanje novih frakcij agregatov, če je potrebno tudi dodajanje novih veziv (npr. cement),

• mešanje obstoječega asfalta in tampona v določeni globini z novimi, dodanimi frakcijami s postopkom penečega bitumna, pri čemer nastaja kvaliteten reciklirani material, v tej fazi dodajamo tudi bitumen in vodo,

• niveliranje recikliranega materiala z grederjem,

• utrjevanje recikliranega materiala z valjarji.

Po končani fazi recikliranja asfaltnega cestišča, ki se odvija v enem prehodu vlaka reciklaže, lahko po cestišču začasno spustimo promet. Pred dokončno predajo cestišča v  promet se izvede še asfaltiranje obrabne plasti in samo markiranje cestišča. Potrebno je poudariti, da je ta postopek recikliranja asfaltnega cestišča primeren za vse vrste cestišč, od visoko obremenjenih avtocest in hitrih cest, državnih in lokalnih cest. Glavni del postopka hladne reciklaže se odvija v stroju za recikliranje – reciklatorju. Reciklator je opremljen z mešalno komoro, v kateri se nahaja rezkalni boben za rezkanje in mešanje materiala. V komori se nahajajo tudi posebni injektorji za vbrizg bitumna in vode. V komori se obstoječi asfalt in tampon zmeljeta in mešata z vezivom, vodo in bitumnom. Najvažnejša lastnost tako dobljene mešanice je zelo dobra nosilnost. Kot vezivo se uporabljajo ena ali več naslednjih komponent: cement, vodno-cementna mešanica, bitumenska emulzija in v našem primeru peneči bitumen.

Peneči bitumen – vezivo velikega potenciala

Hladna reciklaža s penečim bitumnom je v svetu priznana tehnologija in tudi pri nas prihaja vedno bolj v središče pozornosti tako pri investitorjih kot tudi pri izvajalcih del v programu vzdrževanja cestišč. S tehnologijo hladne reciklaže dosežemo visokokvalitetne in trajne osnovne nosilne sloje. Kot del cestiščne konstrukcije je material, pridobljen s hladno reciklažo, idealna osnova za nosilnost cestišč, na katere po končanem postopku hladne reciklaže vgradimo še obrabno plast asfalta. Za nastanek penečega bitumna se uporablja standardni bitumen s temperaturo približno 175°C. Peneči bitumen nastane na način, da se v vroči bitumen pod visokim pritiskom dodaja majhna količina vode in zraka. Zaradi visoke temperature voda v trenutku izpari in zato nastane bitumenska pena, ki ekspandira do v 20 večjo prostornino, kot jo ima sam dodani bitumen. Na takšen način se nastala bitumenska pena vbrizgava preko posebnih injektorjev v mešalno komoro. Peneči bitumen se zelo dobro veže s hladnim in vlažnim materialom. Dobimo t.i. bitumenski stabilizirani material – BSM.

Lastnosti BSM (bitumensko stabiliziranega materiala)

Dobre možnosti obdelovanja  so ena izmed posebnosti BSM. pri zadostni vlažnosti ne obstaja časovna omejitev za proces utrjevanja BSM. BSM se lahko na daljši rok tudi skladišči. Naslednja pomembna lastnost je, da po utrjenem BSM lahko takoj spustimo promet. V mnogo primerih se utrjena reciklirana plast enostavno prevleče z obrabno plastjo asfalta. Kasnejše vzdrževanje se lahko izvede le z zamenjavo obrabne plasti, same reciklirane plasti pa ni potrebno zamenjavati. To pomeni tudi nižje stroške vzdrževanja.

Notranja struktura

Hladne mešanice, proizvedene s postopkom penečega bitumna, se obnašajo kot gradbeni material s konstantnim notranjim trenjem med zrni, vendar z občutno povečano kohezijo in čvrstostjo. Kot že napisano, je eden od nazivov za tako mešanico tudi z bitumnom stabilizirani material ali BSM. Pri BSM mešanica zrn niso ovita z bitumnom, ampak gre za homogeno mešanico bitumenskega veziva in agregata. Količina bitumna v mešanici je med 1,5 % in 2,5 % (masnega deleža mešanice). Po končanem utrjevanju dobimo material z dobro fleksibilnostjo in z visoko nosilnostjo. Dobri končni rezultati so bili dokazani v praksi po celem svetu.

 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Preberite več
Mineral SI
Vozila
Vozila MAN / BAUMA MAN bo na Baumi 2019 predstavil številne novosti

MAN bo izkoristil sejem Bauma 2019 za predstavitev vozil, motorjev in sistemov za pomoč vozniku, ki so združeni v poseben sklop za...

Mineral SI
Vozila
Vozila Scania / Izredni tovor Petosna Scania S730

Nizozemsko podjetje Te Kloeze-Bruyl je v svoj vozni park tovornjakov za izredne prevoze vključilo Scanio S730 v konfiguraciji 10×4*6.

Mineral SI
Novice
Novice Hidromek Največji dostavljen bager Hidromek v 2018

Največji dostavljen bager v Sloveniji podjetja Dehkatrade Cetin d.o.o. v letu 2018 je Hidromekov bager goseničar HMK 370 LC HD.

Mineral SI
Novice
Novice Yanmar / ViO82 Nov Yanmar bager za urbano okolje

Yanmar Construction Equipment Europe je predstavil svoj novi midi bager ViO82, ki naj bi bil posebej primeren za gradbena dela v urbanih...

Mineral SI
Vozila
Vozila Scania / Bauma Učinkovitost je v prvem planu

Za leto 2019 je Scania pripravila dodatne izboljšave svojih motorjev DC 09 in DC 13, slednje pa temeljijo na manjšem trenju pogonskih...

Mineral SI
Gradbeništvo
Gradbeništvo Gradbeni žerjavi Potain Ferokov žerjavi in Manitowoc Crane Group z novostmi na sejmu Bauma 2019, München

Razmere v gradbenem sektorju, ki je že drugo leto v močnem porastu tako v Sloveniji kot na drugih bližnjih trgih, vplivajo tudi na...

Mineral SI
Novice
Novice CASE / Bauma Kombinirano Case krmiljenje za grederje

Case bo na Baumi 2019 predstavil svojo inovativno kombinacijo krmiljenja za grederje. Krmiljenje združuje industrijsko standardne kontrole...

Mineral SI
Novice
Novice Liebherr / Bauma "Together. Now & Tomorrow."

V prevodu »Skupaj. Sedaj & Jutri.« je skupni slogan družbe Liebherr, pod katerim se bo predstavila na sejmu Bauma 2019.